דורבן בעקב- איך הגב ואפילו הצוואר יכולים להשפיע

הסבר, גורמים ופתרונות

פלאנטר פסאיטיס או כפי שנקרא בשפת העם- דורבן. זוהי דלקת כרונית בנקודת החיבור של הפלאנטר פאסיה לעקב.
הפלאנטר פאסיה זו רקמת חיבור עבה ושטוחה המחברת בין עצם העקב לעצמות המסרק (העצמות אליהן מתחברות האצבעות בכף הרגל). תפקיד הרקמה הוא לתמוך בקשת כף הרגל. 

מיקום הכאב הוא בחלק התחתון של העקב. הכאב מופיע בעיקר לאחר מנוחה, בצעדים הראשונים בבוקר ומוקל לאחר מספר צעדים. 
פלאנטר פסאיטיס נפוץ בכל הגילאים- במבוגרים או בצעירים.

מה גורם לפלאנטר פסאיטיס ואיך אנו פותרים את הבעיה?

פציעה זו נוצרת מעומס יתר כרוני על הרקמה. מתיחות חוזרות, בכל צעד, מובילות לקרעים זעירים ודלקת כרונית בנקודת החיבור של הרקמה לעקב.
ישנם מספר גורמים התורמים לחוסר היכולת של הרקמה לעמוד בעומסים הדרושים:

חוסר איזון סביב האגן והגב התחתון. מערכת העצבים יוצאת מאזור הגב התחתון והאגן לכיוון הרגליים. עצב- הוא כמו חוט חשמל שמספק את החשמל לשריר. כאשר יש לחץ או מתח על עצב נוצרת החלשות של השריר. במקרים בהם הלחץ או המתח משמעותיים גם החולשה משמעותית ומורגשת על ידי המטופל (לעיתים אף מלווה בחוסר תחושה או תחושת נימול לאורך הגפה). אך, חשוב לציין, כי במקרים רבים מטופלים לא מתלוננים כלל על כאבי גב או חולשה ובבדיקת שרירים, בה אנו בודקים כל שריר בנפרד- לרוב נמצא חולשה מסויימת. חולשה זו פעמים רבות נובעת מחוסר איזון באזור הגב והאגן ולכן לא יספיק חיזוק של השריר עצמו בלבד.

הפלאנטר פאסיה כחלק מרכבת אנטומית אחורית. בניתוח גופות מצאו קשר אנטומי בין מספר שרירים בגוף- מכף רגל ועד ראש. הקשר הזה נעשה על ידי רקמת הפאסיה העוטפת את השרירים ויוצרת המשכיות. קיימות 12 רכבות שיודעות כרגע. אנו יודעים ורואים שכל שריר לאורך הרכבת יכול להשפיע על שריר אחר באותה הרכבת. וכן, יש השפעה של רכבת אחת על אחרת. זאת אומרת כאב באזור הפאלנטר פאסיה – יכול לנבוע מחולשה או כיווץ של שריר באזור מרוחק. גם אם אין תלונות או כאבים באזורים אלו- הם עלולים לתרום לחוסר היכולת של הפלאנטר פאסיה לעמוד בעומסים ולפציעה.

קשת שטוחה. כאשר מבנה כף הרגל הוא מבנה בעל קשת שטוחה רקמת הפאסיה צריכה לעמוד ביותר עומס בכל צעד.

עומס. פלאנטר פסאיטיס נפוץ מאוד ברצים ובאנשים עם משקל עודף, מאחר וקיים עומס גדול יותר על השרירים והרקמות בכף הרגל בכל צעד.

פתרונות:

  • יציבה. יש להעריך את היציבה תוך שימת דגש על אזור הגב והאגן. לאחר בדיקה מעמיקה ובדיקת ההשפעה של אזורים אלו על השרירים בכף הרגל נטפל בהתאם.
  • טיפול ברכבות אנטומיות. הרכבת האחורית כוללת שרירים באספקט האחורי של הגוף, שרירים אלו מונעים את הנפילה קדימה. הרכבת מתחילה מכף הרגל- בפלאנטר פאסיה וממשיכה עד לראש. היא כוללת גם את שריר התאומים, שריר ההמסטרינגס, זוקפי הגוו באזור הגב התחתון עד לצוואר והפאסיה שעוטפת את הגולגולת. יש צורך לבדוק האם יש שריר חלש או מכווץ לאורך הרכבת ולטפל בהתאם.
  • חיזוק שרירי כף הרגל. ישנם שתי קבוצות של שרירים. שרירים קטנים, בתוך כף הרגל עצמה, שמתחילים מאזור העקב עד לאצבעות כף הרגל. ושרירים יותר גדולים שמתחילים מאזור השוק ונאחזים בעצמות כף הרגל. תפקיד שרירים אלו, הוא גם להרים את קשת כף הרגל- באופן אקטיבי. במידה ויש חולשה של שרירים אלו או חוסר איזון בניהם, העומס של הרמת קשת כף הרגל ובלימת משקל הגוף נופל על הפלאנטר פאסיה. עומס זה על הרקמה מגביר את הסיכוי לפציעתה.
  • עיסוי ושחרור הפלאנטר פאסיה. ניתן לגלגל מערוך או כדור טניס באזור הקשת.
  • הנעלה נכונה ומדרסים במידת הצורך. במידה ועדיין הכאב לא נפתר, יש צורך לשקול תמיכה חיצונית נוספת לקשת כף הרגל על ידי נעליים יותר תומכות או מדרסים.

    לסיכום, פציעה בפלאנטר פאסיה יכולה לנבוע מסיבות רבות. לרוב נראה שעל מנת שתיווצר הפציעה יש שילוב של מספר גורמים. בטיפול נתייחס לכל הגורמים הנ"ל במטרה אחת שהיא הורדת העומס מהרקמה הפצועה על מנת לאפשר לגוף ריפוי של האזור. 

תרגילים:

מתיחה של הפלאנטר פאסיה:

בישיבה של רגל על רגל, יש לשים יד על האצבעות ולמתוח עד שמורגשת מתיחה עדינה בתחתית כף הרגל. 
להחזיק את המתיחה 10 שניות ולחזור עליה 10 פעמים, 3 פעמים ביום. 

תרגיל לחיזוק שרירי כף הרגל:
גלגלו מגבת מתחת לאצבעות על מנת לעודד את מנגנון העבודה של הפלאנטר פאסיה. 
עמדו עמידה ישרה, ידיים נתמכות בכיסא לפנים, הרימו את העקב, תוך עליה על קצה האצבעות. התנועה מתבצעת באיטיות, העליה תהיה במשך 3 שניות, נשארים למעלה 2 שניות ואז מורידים את העקב במשך 3 שניות. עושים 12 חזרות, שלוש פעמים. פעם ביומיום. 

befunkycollage

בואו להתחיל בשינוי, השאירו פרטים ואחזור אליכם