כאבי ברכיים- כאב בקדמת הברך

כאבי ברכיים זו בעיה נפוצה. אך בברך יש מספר מבנים שיכולים לגרום לנו לכאב. אבחון נכון של מקור הכאב יכוון אותו לטיפול המתאים. 
ככלל, בכל בעיות הברכיים יש צורך להתייחסות ליציבה ולהבין מה הם הגורמים התורמים לפציעה. בברכיים נתייחס בעיקר לאזור הירך, אגן, גב תחתון והקרסול. על כך הרחבתי בכתבה נוספת שכתבתי לאתר YNET. לחצו כאן להמשך קריאה. 

כאב בקדמת הברך -Patellofemoral syndrome

התלונה העיקרית היא הכאב בקדמת הברך אך יכול להיות השלכה של הכאב גם מעל או מתחת לברך- אל השוק או הירך.
זהו כאב שנובע ממפרק הפיקה- ירך. 
הפיקה היא עצם קטנה הממוקמת ונעה בזמן תנועה של הברך בתוך "תעלה" שמהווה חלק מעצם הירך. 
עצם זו נמצאת בתוך שריר הארבע ראשי. שריר משמעותי בשליטה על תנועת הפיקה. 
עקב תנועה לא נכונה של הפיקה בתוך המפרק וביחס לירך עלול להיווצר חיכוך של משטח הפיקה עם הירך ולכן כאב.
תלונות נפוצות במקרים אלו הם כאבים המופיעים בעיקר לאחר ישיבה ממושכת, קימה מישיבה, כאב במדרגות- יותר בירידת מדרגות או כאבים לאחר ריצה ממושכת.

קיימים גורמים רבים התורמים למצב זה, ביניהם:

חולשה של שריר הארבע ראשי. כאמור, עצם הפיקה נמצאת בתוך שריר הארבע ראשי ולכן אופן פעולתו משפיעה על מנח ומסלול הפיקה בזמן תנועה של כיפוף ויישור של הברך. כאשר שריר זה חלש תנועת הפיקה ביחס לעצם הירך משתבשת. במקרים אלו נחפש מה הגורם לחולשת השריר. למשל חוסר איזון באזור האגן והגב התחתון שמשפיע על יכולת השריר. לאחר מכן יש צורך בתרגול מותאם לחיזוק הארבע ראשי.

קיצור של שרירים או רצועות מסוימות הגורמות למשיכה של הפיקה לצד מסוים וחיכוך שלה עם עצם הירך. לרוב בבדיקה נמצא מתח של רקמות בצד החיצוני של הברך.
בטיפול יש צורך בהארכה של הרקמה המקוצרת ע"י חימום, עיסוי ומתיחות.

חולשה של שרירים סביב הירך. שרירים סביב הירך בעלי השפעה על מנח הברך. על כן בבדיקה יש צורך לשים לב גם למפרק הירך ובמידת הצורך לחזק שרירים סביב מפרק זה. 

ליקויים במנח כף הרגל גם כן משפיעים על מנח הברך ויכולים לתרום לכאבי ברכיים. למשל פלאטפוס (השטחה של קשת כף הרגל) או אולפוס (קשת גבוהה).

בבדיקה חשוב להתייחס לכל הגורמים הנ"ל, לאתר את מקור הבעיה ולהרכיב תכנית תרגול וטיפול מותאמת באופן אישי.

בואו להתחיל בשינוי, השאירו פרטים ואחזור אליכם